Mendel Gdański – streszczenie
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Następnego dnia Mendel od rana pilnie pracuje w swoim zakładzie. Był jednak zmęczony nieprzespaną nocą. Dopiero gdy sąsiadka przyniosła mu poranną kawę, ożywił się nieco i poszedł obudzić wnuka, malec bowiem dopiero po jakimś czasie zasnął snem spokojnym i dlatego teraz zaspał. Zdenerwowany malec w obawie, że spóźni się do szkoły, szybko zjadł śniadanie i sposobił się do wyjścia, gdy z progu wepchnął go do izby student. Nadbiegł on z wiadomością, żeby nie wychodzić, bo Żydów biją. Zdenerwowany Mendel rzuca w twarz studentowi swoje żale: zapytuje go, dlaczego małemu nie wolno chodzić po ulicach, gdy on nic nikomu nie zrobił. Student wymyka się chyłkiem, pozostawiając starego bez odpowiedzi.

Mendel przeżywa załamanie – narrator relacjonuje, że wygląda, jakby go postrzelono. Jak zahipnotyzowany słucha odgłosów nadciągającego tłumu pijanych „katów”. Zapomina nawet o płaczącym malcu. Przypomina sobie o nim, gdy wystraszone dziecko wtula się w niego. Po chwili do zakładu Mendla wpadają znajome kobiety, każąc skryć się staremu i chłopcu. Przynoszą także obraz Matki Boskiej, bo tam, gdzie widać taki obraz, agresorzy nie wchodzą. Znają one bowiem długo swojego sąsiada i widzą w nim dobrego i pomocnego człowieka. Mendel jest wzruszony tym gestem, ale mówi, że nie chce stawiać krzyża i wstydzić się swojego żydostwa. Jeżeli ludzie ci są prawdziwymi chrześcijanami, to przed napaścią powstrzyma ich powaga siwej głowy starca i niewinność dziecka. Po tych słowach bierze małego za rękę i staje z nim w oknie swej izby.

Jego heroiczna postawa rozsierdza tłum, który interpretuje takie zachowanie jako wyraz buty i zniewagi. Wypływa z nich „czyste” zwierzęce okrucieństwo. Rzucony przez kogoś kamień trafia chłopca w głowę – zajmują się nim kobiety. Stary tymczasem stoi w oknie, płacząc i modląc się. Agresorzy rzucają się do ataku. Jednak na drodze staje im student, nie pozwalając napaść na Żyda. Tłum zaczyna się cofać. Przez otwarte okno student wskakuje do środka i zastępuje w oknie Mendla. Tłum wściekły odchodzi nie zrobiwszy nikomu nic więcej.

Tego wieczora nikt w domu Mendla nie pracował ani się nie uczył. Mały gimnazjalista leżał z obandażowana głową, a przy jego łóżku czuwał student. Mendel tymczasem milczał w kącie izby. Postawa ta zdenerwowała studenta. Wskazuje on, że przecież nikt nie umarł, że mały szybko wyzdrowieje i nie ma po czym rozpaczać. Po chwili milczenia staruszek odpowiada, że on ma po kim odprawiać modły żałobne. Umarło bowiem w nim uczucie, które pielęgnował przez 67 lat swojego życia, tzn. miłość do miejsca, w którym mieszka. Jego serce
umarło dla tego miasta.


Oznacz znajomych, którym może się przydać

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 - 


  Dowiedz się więcej
1  Przesłanie utworu
2  Obraz miasta przedstawiony w utworze
3  Konstrukcja utworu, czas i miejsce akcji



Komentarze
artykuł / utwór: Mendel Gdański – streszczenie


  • Zgadzam się z "Lucyferus" !! Te streszczenie jest dla mnie zbawieniem , nie wyobrażam sobie do pracy maturalnej wertować Mendla strone po stronie aby znależć satysfakcjonujące mnie fragmenty , takie streszczenia jak to bardzo pomagają i dlatego respect dla Tego który umieścił te opracowanie . Pozdrawiam !!
    Dżony ()

  • fajne streszczenie, bardzo dobre i szczegółowe, ja mam w tym roku mature i dzieki tym streszczeniom moge sobie wszystkie czytane lektury przypomniec:)
    Madzia ()

  • jestem w szoku traktowalam podejscie do czytania jak do kolejnej nudnej zadanej lektury . a koncze czytanie streszcenia cala we lzach . wlasnie usiwadomilam sobie co to znaczy prawdziwa milsoc do ojczyzna u brak wstydu dla wlasnej wiary .
    Anonim ()

  • pięknie napisane właśnie staram sie sobie przypomniec o co w tym chodziło. Ale streszczenie baardzo dopbrze napisane. Nprawde zauroczyłam sie stylem:D pozdtrawiam autora
    Maggy ()

  • Bardzo dobre streszczenia, jeśli najpierw przeczytasz nowelę, a dopiero potem streszczenie(dla poukładania i przypomnienia wszystkich szczegółów) to będzie naprawdę dobrze, xD. Ja tak robię...
    Kujon ()

  • przeczytałam nowelkę przed chwilą jakieś 30 min mi to zajęło a teraz streszczenie i mówię wam super!! wszystko jest dokładnie opisane, fakty i nawet są cytaty! POLECAM!! Cała ta strona jest świetna dziękuję autorowi, bo mnie wiele razy uratowała.:) pozdrawiam czytelników!
    o. ()

  • fajnie ze to streszczenie jest zrozumiałe:) dopiero kolega przypomniał mi ze jutro na polskim sprawdzian z lektury i to moja mała tratwa ratunkowa pozdrawiam innych rozbitków xD:D
    Adrian (skaliber16 {at} vp.pl)

  • nie to że nie chce sie czytać komuś książki .. są takie osoby które mają mature już za 1 dzień lub za kilka to nie bedą leciały do biblioteki wypożyczać 50 książek zeby przeczytać lektury .. takie coś jest pomocne przed maturą jeśli się ktoś przygotowuje :) odświeża sobie takim czymś pamięć czytając streszczenie
    bagi ()

  • Już nie mogę patrzeć na komentarze typu: "lepiej czytać książkę niż streszczenie", "streszczenie nigdy nie zastąpi książki" itp. Ta strona to nie debata na temat "streszczenie czy książka". Komentujcie czy streszczenie jest dobre czy nie, bo na tym polega komentarz. Każdy wie, że nie zastąpi ono książki, więc po co to piszecie? Żeby się wywyższyć, bo Wy czytacie książki a nisza inteligencka nie czyta? Mam za 2 dni maturę i NIE mam czasu na czytanie książek i dla mnie streszczenie to zbawienie, żeby sobie przypomnieć treść. Poza tym żal ściska, że lektury są takie a nie inne, bo wiele wartościowych pozycji nie ma. I nie wciskajcie mi tutaj kitów, że mają jakieś uniwersalne przesłanie. Każdą, nawet najgłupszą książkę można zinterpretować tak jakby pisał to geniusz. Pozdrawiam
    Lucyferus ()

  • ja tam lubie czytac ale to co chce i na co mam ochote nie kazda lektura mi odpowiada.jednak streszczenia sa po to zeby na dwa dni przed matura przypomiec sobie to co sie kiedys przeczytalo czy tez opracowalo.dlatego jestem wdzieczna i dzikuje za pilnie potrzebna mi pomoc.Buziaki
    Żyleta ()

  • nie ma czasu czytać lektur dokładnie, może dlatego wiele z nich nas nudzi, bo musimy to robić "na odwal", zwłaszcza w liceum, czy technikum, kiedy jest tyle innych przedmiotów do uczenia, prac do pisania itd... wtedy nie ma to jak streszczenie. a te jest naprawdę dobre.
    Anonim ()

  • jak się to łatwo mówi jakieś panience że jak ktoś nie czyta lektur jest leniwy...znalazła się pracowita. dobrze że w domku mamusia wszystko zrobi za Ciebie, ze ze szkoły masz pół godziny drogi do domu, że nie masz rodzeństwa młodszego którym musisz sie opiekowac. tu nikt Cię nie pyta o Twoją opinię na temat tych co czytają streszczenia, nikogo to nie obchodzi co ty sobie paniusiu myslisz. jedynie co może kogoś interesowac to opinia streszcznia, pochwal się tym czy Ci ono pomogło czy nie a jeśli chcesz sięwypowiedziec na inne tematy to poszukaj sobie jakiegoś innego forum lub strony .
    Anonim ()

  • Tą lekture czyta sie 30min, ale mniejsza z tym, co z tego ze ludzie czytaja lektury jak nie radza sobie z interpretacja, kto jak czyta ksiazke, zrwaca uwage np. na list, opowiadanie, legende ( odpowiem NIKT ) a przewaznie takie blahe rzeczy sa najwazniejsze, i po to czyta sie opracowania, czy streszczenia. streszczenie bardzo dobre!
    staly czytelnik klp (43432 {at} wp.pl)

  • a ja mysle ze najpierw trzeba przeczytac ksiazka a pozniej streszczenie. Ludzie ktorzy nie maja czasu na przeczytanie mendla sa leniwi a nie nie maja czasu. ale nie mowie ze to streszczenie jest zle. jest dobre
    emilia ()

  • Przeczytałam to streszczenie i wydaje mi sie ze jest bardzo zrozumiale dla ucznia który nie lubi czytać lektur:)buziaki dla tych którzy nie lubią lektur ja należe tez dla tych którzy nie przypadają za lekturami (fajna nawet ta lektura)
    julia (julenka127 {at} wp.pl)






Tagi: